Thursday, October 23, 2008

SYARAT-SYARAT JIKA INGIN ANAK BERJAYA

 




1. Ibu bapa hendaklah solat 5 waktu sehari.

2. sering membaca Al-Quran setiap hari.

3. semasa berbelanja hendaklah berniat hendak memberi anak makan supaya mereka dapat beriman, belajar, berilmu dan beramal ke jalan Allah. 

4. anak disuruh solat dan membaca Al-Quran 

5. bapa atau ibu setiap pagi hendaklah mengambil air dan di baca selawat, al-fatihah dan yasin kmudiaan diniatkan untuk anak seperti ‘berkat mukjizat al-fatihah dan yasin ya Allah jadikanlah air ini air penerang hati, menyuci hati dan pelembut hati bagiku, isteriku/suamiku, anak-anakku dan ahli keluargaku. Dapatlah anak-anakku memahami dan mengingat ilmu yang diajar oleh guru mereka. Jadikanlah mereka anak yang taat kepadamu ya Allah dan kedua ibu bapanya (dan minta paa sahaja yang dihajati).

6. hendak anak cerdik zikir seperti berikut, setiap kali zikir didahului oleh selawat atas nabi saw: 
  zikir ya Allah (66kali) untuk senang dapat ilmu. Selepas zikir niat seperti ya Allah jadikanlah anak-anakku cerdik pandai dan berikanlah mereka kefahaman ilmu. 
  Zikir ya Rahman (100kali) untuk kuat ingatan selepas baca niat meminta pada Allah supaya anak kuat daya ingatan mereka. 
  Bagi menangani anak yang nakal bacalah zikir ya Syahid (99kali) sambil mengusap kepala mereka atau mana anggota mereka kemudian niat minta anak jangan nakal. 

7. hendaklah membaca fatihah untuk disampaikan kepada anak-anak. Setiap satu fatihah. Dibuat setiap hari semasa anak kita masih hidup lagi samada anak dekat dengan kita atau anak jauh di tempat lain. 

No comments: